tisdag 4 oktober 2011

uppdatering från sist!

Oj, vad hände? Jag som var så flitig med att skriva...trodde jag....
Har bara inte orkat eller hunnit skriva nu på några dagar!
Nu har jag varit ledig i 4 dagar! Himla skönt!! Nästan lite lyx skulle jag vilja kalla det!
I lördags åkte jag tidigt till Ullared tillsammans med några goa kompisar! Det var 5:e året i rad som vi åkte!! Vi gjorde som tidigare. Åkte på morgonen för att hinna med så mycket shopping som möjligt! Vi var inne kl 8.30 och jag var nog ute ur butiken 13.30. Sen åkte vi till våran stuga och åt god mat som vi hade med oss och drack lite gott till! Goa skratt och visning av allas shoppingpåsar blev det självklart också! Det blev många bra köp!!
I söndags vid lunch åkte vi hem igen! Kul att träffa familjen och barnen fick varsin kasse med kläder och någon leksak i! Poppis såklart!
Vi hann även med deras bamsegympa och sedan kalas hos gammelmorfar!

Igår var vi en lång stund på Leos lekland och busade!! Jag träffade två andra mammor där som jag inte träffat på länge! Riktigt kul att sitta och prata när barnen roade sig så bra på egen hand!!

Idag har vi nog gjort en sak som många andra också har gjort! Firat kanelbullens dag! Vi bakade såklart de godaste bullarna ever!!!
Har ni inte provat dessa så måste ni bara göra det! Det är receptet från våran allas älskade Leila Lindholm!

Nu ikväll har min snälla mamma suttit barnvakt när Björn och jag har varit på förlädramöte på dagis! Det är riktigt en riktigt kreativ personal där måste jag säga! Vi var ute först och gjorde en liten lek och sedan gick vi in och fikade, tittade på bildspel och göra små pinndockor av pinnar och garn som skulle föreställa våra barn! Det ska användas till "check in" på dagis framöver! Kul ide! :-)

Så, då följer detta underbara receptet! PROVA!! Mums säger jag bara!

Supergoda kanelbullar

18–24 bullar/2 kransar


1 msk kardemummakärnor

3 dl mjölk

50 g färsk jäst

1 1/2 dl strösocker

1/2 tsk salt

150 g mjukt smör

1 ekologiskt ägg

11–12 dl vetemjöl special


300 g mjukt smör

2 dl råsocker

2 msk malen kanel


Ägg till pensling

Pärlsocker till garnering

1. Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen.

2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman tills degen börjar släppa från kanten av bunken. Spara resterande mjöl till utbakningen.

4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45–60 minuter.

5. Sätt ugnen på 200 grader.

6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och kavla ut vetedegen (utan att knåda den) ganska tunt (cirka 1 cm). Mosa samman det mjuka smöret med råsockret och kanel och bred detta på degen.

7. Rulla ihop den till en rulle. Lägg skarven neråt och skiva rullen i 2 cm tjocka skivor. Det ska bli cirka 20 bullar.

8. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper med endast cirka 2 cm mellanrum, de ska jäsa samman till ett brytbröd.

9. Jäs under bakduk till dubbel storlek i 45–60 minuter.

10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

11. Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

12. Låt dem svalna och bryt sedan loss dem från varandra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar några ord!!! :-)