måndag 14 september 2009

Fika på altanen med havrekakor


Idag har Buster och jag bakat lite under tiden som Molly låg i vagnen och sov! Man får ju passa på!!
Har länge tänkt att göra farmors havrekakor med kola! Dessa gjorde hon alltid när vi var små, de hörde nog till mina favissar! Sååå goda!
Så idag tog jag mig tiden att göra det! Har ingenting i frysen, så lite hembakat var på tiden!

När de var alldeles färska så gick vi ut på altanen och njöt av solen, fikade och mådde gott!!

Skriver ner receptet för er som vill prova.

SMETEN:

300 g smält smör
3 dl havregryn
3 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 ägg

(blanda ihop alla ingridienser och tryck ner i folieformar. In i ugnen på 200 grader i ca 12 min. Ta ut dem när de börjar sjunka ner. Blanda under tiden ihop kolasåsen.)

KOLASÅS:

75g smör
3 msk grädde
1 msk kakao
1 ½ dl socker
½ msk vetemjöl

Blanda allt i en kastrull och låt koka upp. När kakorna är klara i ugnen häller man en klick fyllning i varje kakas mitt. Till sist ställer man in dem i ugnen ytterliggare en minut. Låt kallna på plåten.

1 kommentar:

  1. Mysig kräftskiva:) Ser att Molly fått fiiiina molokläder!! Jaa styleroom är bra men känns som att jag har sett alla barnrummen där haha.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar några ord!!! :-)